איך להצליח בלימודים

איך כדאי לי ללמוד?

נתחיל במה לא לעשות: אל תחשבו שכדי להצליח מספיק לשבת בהרצאות ולעבור על המחברת לפני המבחן. זהו מתכון בדוק לכישלון. כמו בלימודי שפה, מוזיקה וספורט, אפשר ללמוד מתמטיקה רק ע"י עשיה פעילה. כשם שלא נכנסים לכושר מלהתבונן באחרים מזיעים, לא תלמדו מתמטיקה (וגם לא תצליחו במבחן) אם לא תלמדו באופן פעיל

 

הרגלי למידה נכונים חייבים לכלול את הפעולות הבאות:

  • נכחות עקבית בהרצאות ושיעורי התרגול. יתר על כן, חשוב לבוא מוכנים: עברו קודם לכן על סיכומי ההרצאה הקודמת.
  • חזרה על ההרצאות בבית. אם משהו לא ברור (ויהיו הרבה דברים כאלה!), יש להתעכב עליהם עד שתבינו. אפשר להיעזר במקורות אחרים, חברים, מרצים ומתרגלים.
  • הכנה עקבית של שיעורי הבית. ואח"כ פתרו עוד שאלות!
  • לשחק עם החומר. שאלו את עצמכם, למה המרצה אמר כך, ומה היה קורה אם היינו משנים את ההגדרה למשהו אחר, והאם המשפט נשאר נכון אם משנים אי אילו מההנחות שלה?

חשוב מאד לא לפתוח פער בלימודים. מתמטיקה הוא מקצוע שבו כל הרצאה בנויה על הקודמת, כמו מגדל. אם תאבדו קשר עם החומר, לא תוכלו להתקדם עד שתשלימו את החסר, והפער רק ילך ויגדל. אם תגיעו לסוף הסמסטר עם פער גדול, לא תצליחו לסגור אותו.

אנו יודעים שהלו"ז שלכם עמוס בלימודים ועבודה ודברים נוספים. אבל מה שכתוב למעלה היא האמת ואין קיצורי דרך, וחשוב שתהיו מודעים לכך. 

.

מדוע אני לא מבין על מה המרצה מדבר בהרצאות?

זה נורמלי. זה לא בגלל שאתם טפשים וגם לא בגלל שהמרצה גרוע, אלא כי קשה להבין רעיונות חדשים בשפה חדשה, ולימודי מתמטיקה מלאים בכאלה. מאד טבעי שבתחילת ההרצאה אתם מבינים כמעט הכל אבל שככל שהיא נמשכת, אתם מבינים פחות. יש לקוות שבסוף לא תהיו אבודים לגמרי -- אבל גם זה קורה. מתמטיקאים מקצועיים עוברים חוויה דומה בהרצאות שהם שומעים.

מה לעשות? להשתדל. המצב ישתפר. ובנוסף, אחרי ההרצאה, עברו על החומר והתמודדו עם הקשיים, כדי שתהיו מוכנים להרצאה הבאה.

 

האם כדאי לי ללמוד את החומר בעל פה?

כן ולא. הבנה לא באה משינון, לכן חשוב להשקיע בהבנה (לצורך השוואה, שינון של שיר בעל פה, גם אם הוא מאד יפה, לא יהפוך אתכם למשוררים).

מצד שני, חשוב לדעת את ההגדרות על כל פרטיהם: מתמטיקה בנויה ברבדים והפרטים חשובים מאד, ואם אינכם מכירים במדויק את ההגדרות וניסוחי המשפטים, לא תוכלו להתקדם. מוטב שהכרת הפרטים תבוא מתוך הבנה, אבל כצעד ראשון (שאולי יוביל בסוף הדרך להבנה), ואם זה עוזר לכם, כדאי להכיר לשנן אותם.

לימוד של הוכחות בעל פה הוא קשה יותר, ופחות קריטי. יש לעבור על ההוכחות ולהבין כל פרט ופרט בהן, אך אין צורך ללמוד אותם בעל פה. עם זאת, בקורסים רבים הכרת ההוכחות של משפטי הקורס הוא אחד מהדברים שנבחנים עליהם, התקווה היא שתכירו את ההוכחות מתוך הבנה, כפי שאתם מכירים את שכונת המגורים שלכם מתוך ניסיות ולא שינון המפה. אבל לקראת המבחן שינון הוכחות היא כמובן אפשרות, ואפשר להשתמש בה במידת הצורך.

 

האם אפשר לעשות שיעורי בית יחד עם תלמידים אחרים?

כן (אלא אם הדבר לא נאסר ע"י המרצה או נהלי הקורס הספציפי). עם זאת, אסור להגיש עבודה מועתקת,  ונגד מי שעושה זאת יינקטו הליכים משמעתיים.

אין סתירה בין הדברים. אין כל בעיה אם דיברתם עם חברים והגעתם לפתרון משותף; אך עדיין עליכם לכתוב את הפתרון לבד. כלומר, הפיתרון שאתם מגישים צריך להיות השתקפות של איך שאתם מבינים את הפתרון, גם אם הגעתם לפתרון בעבודה משותפת עם אחרים.

 

איך עלי להתכונן לבחנים ומבחנים?

קודם כל, השקיעו בקורס במהלך הסמסטר. אם לא עשיתם את זה, הסיכוי שלכם להצליח בבחינה יקטן משמעותית.

עברו על הסיכומים וודאו שאתם מבינים אותם; יש גם מקום ללמוד בעל פה חלקים רלוונטיים מהחומר (אם כי זה לכשעצמו לא יביא להצלחה). עברו על השאלות מתרגילי הבית. עברו על מבחנים משנים קודמות. בררו מהמרצה מה מבנה הבחינה כדי שלא תהיו מופתעים.

ואזהרה קטנה: אל תצפו שהמבחן יהיה דומה בהכרח למבחנים קודמים, ואל תתבססו על ניתוחים סטטיסטיים של היסטוריה של שאלות משנים קודמות. הישענות על תקדימים כאלה קרוב לוודאי יתברר כמוטעה!

 

במי אפשר להיעזר אם קשה לי בלימודים?

קודם כל, חשוב לדעת שלגמרי נורמלי לא להבין את החומר בפעם הראשונה שנתקלים בה, ואם לא הבנתם משהו בהרצאה, זה רק אומר שיש לנסות שוב. עליכם להשקיע הרבה מאמץ וזמן בלימוד, בקריאת ספרות עזר ובפתרון תרגילים. פעמים רבות, מה שלא היה ברור בקריאה ראשונה נעשה ברור בקריאה השניה או השלישית. זו הדרך היחידה להצליח.

מורי הקורס (והמתרגלי, אם יש) עומדים לרשותכם בשעות הקבלה שלהם, ומומלץ בחום לנצל אותן.

אפשר ללמוד הרבה משיחה עם חבריכם ללימודים. הדיון בחומר עם חברים לקורס צריך להיות חלק משמעותי מתרבות הלימוד.

מעבר לכך, מתקיים גם סדנת עזר (קורס 80100) המיועד לעזור להם בהבנת החומר ובפתרון התרגילים, בעיקר לתלמידי שנה א'. בסדנה נוכחים תלמידים מתקדמים מהחוג (רבים מהם מתרגלים ובודקים של קורסים בחוג), וניתן לפנות אליהם באופן שוטף עם שאלות. 

לסיום, אגודת הסטודנטים וגופים פרטיים מציעים שיעורי עזר. אין לחוג למתמטיקה כל שליטה או מידע על איכות השירותים הללו, אך במקרים קיצוניים תוכלו להיעזר בהם לפי שיקול דעתכם.

 

מה לעשות אם אינני מצליח/ה בלימודים?

מומלץ מאוד שלא תתעלמו מכך שלא הצלחתם בלימודי המתמטיקה, שתברר לעצמכם את סיבות אי ההצלחה ותפעלו בהתאם למסקנות שהגעת אליהן. אי הצלחתכם יכולה לנבוע מסיבות חולפות או מסיבות קבועות. סיבות חולפות הן שהיית מוטרד בבעיות אישיות או משפחתיות חולפות. סיבה חולפת היא גם שהנכם תלמידי שנה א' והנכם מתקשים להסתגל במהירות לצורת לימודי המתמטיקה באוניברסיטה, ובמיוחד אם הייתם מנותקים מלימודי מתמטיקה במשך מספר שנים. סיבה קבועה היא שקצב לימודי המתמטיקה באוניברסיטה ורמתם אינם מתאימים לכם. אם הגעתם למסקנה שסיבת אי הצלחתכם היא סיבה קבועה אתם יכולים לעבור ללימודים אחרים, באוניברסיטה או מחוצה לה. מומלץ לכם גם לבדוק את האפשרות לעבור ללמוד מתמטיקה במכללה להוראה, ובפרט במכללת דוד ילין בירושלים. לימודי המתמטיקה במכללה הם איטיים וקלים יותר. בסיום לימודיכם תהיו מוסמכים ללמד מתמטיקה בחטיבת הביניים.

 לאור החוסר החמור הקיים כבר, והצפוי להחמיר בהרבה בעתיד, במורי מתמטיקה, המדינה צפויה לספק שכר ותנאי עבודה טובים למורים למתמטיקה, כולל המורים בחטיבת הביניים. אמנם תואר בוגר בהוראת המתמטיקה של מכללה אינו שקול לתואר בוגר במתמטיקה של אוניברסיטה, אבל אין לראות במעבר למכללה כשלון, אלא הצלחה בפחות מ-100%. במעבר זה אינכם סוגרים את הדרך בפני התקדמות בעתיד ותוכלו להגיע לתואר בוגר רגיל במתמטיקה ע"י המשכת לימודיכם, למשל באוניברסיטה הפתוחה.

אם אתם רוצים לברר בעניין אפשרות המעבר למכללה פנו ליועצים לתלמידי בוגר במתמטיקה, והם גם ישתדלו לעזור לכם במעבר למכללה, אם תחליטו לעשות זאת.